Avancerad Googling

Grunderna

Google har olika webbplatser för olika länder. Den amerikanska (2) innehåller många fler funktioner än den svenska (3) eftersom exempelvis shoppingtjänsten Froogle inte finns i svensk version.

Grunden för att söka är enkel. Skriv in ett ord och tryck på Google-sökning eller returntangenten. Resultatet (4) är ganska enkelt att tolka och Google har gjort sig kända genom att ha ett stort index med sidor men ändå presentera relevanta sidor.

Cachade sidor är en mycket användbar funktion. När Googles sökrobotar damsuger Internet för att hitta nya och ändrade sidor så tar de också en kopia av sidorna. Det gör att man kan se sidan som den såg ut när den blev indexerad och även få upp sidan om den är borttagen.

För att minska antalet sidor i resultatet grupperas sidor från samma webbplats och det dyker istället upp en länk ”Fler resultat från …”. Länken ”Liknande sidor” kan vara bra att använda om man hittat en sida som är relevant för det man är ute efter och sedan vill hitta fler inom samma område. Ett sätt att förfina sitt resultat (5).

Förfina resultatet

Enklaste sättet att minska antalet sidor i svaret gör man genom att lägga till fler ord. Alla ord som läggs till måste finnas med i sidorna som hittas. Att lägga till ett plus framför ett ord gör ingen skillnad.

Ett minus framför ett ord innebär att det ordet inte får finnas med på sidorna i resultatet. För att hålla ihop flera ord i fraser används citationstecken ex. ”åka skidor”.

Google bryr sig inte om stora och små bokstäver. Google hanterar inte ”wildcards”, trunkeringstecken eller ”stemming” vilket innebär att det inte går att skriva ort* för att få med ort, orter, ortens d.v.s. alla fortsättningar på ordet ort.

Google exkluderar vanliga ord, stoppord. Det kan var ord som ”och” och korta ord som ”i”. Om de är viktiga för resultatet så kan man lägga till ett plus (+) framför ordet eller siffran.

Ett annat bra sätt att begränsa antalet sidor i svaret är att välja svenska sidor eller sidor från Sverige. De alternativen finns med på den svenska versionen av Google eller om man valt det i den engelska.

Tjänster

Google har också gjort andra indelningar av sidor i t.ex. bilder (6). De vanligaste står ovanför sökrutan men i den engelska hjälpen hittar man många fler (7). De flesta fungerar bara i USA eller i engelskspråkiga länder men Images och Groups kan ofta vara till nytta.

Verktyg

Google tillhandahåller ett antal verktyg (8). Mest kända är Google Earth och Gmail. Gmail gjorde sig känd genom att man fick ha mer än 1 Gigabyte med epost där och det har sedan ökat med tiden. Hotmail tillät vid samma tid endast 2 Mb för epost. Google Earth visar satelitbilder och en massa annat över jorden. Det går också att lägga till en massa andra uppgifter som dyker upp när man zoomar in på en plats.

Desktop är ett verktyg som gör att du får Googles sökmöjligheter på din egen dator. Picasa är ett bra vertyg för att hålla ordning på digitalbilderna.

Det som till viss del gjort Google unik som sökmotor är att det tillhandahåller ett programmeringsgränssnitt (API). Det gör att andra kan utveckla nya tjänster som använder sig av Google.

API

Ett exempel på nyttjandet av Googles programmeringsgränssnitt är Googlefight (9-10). Där anger man två sökord och de möts sedan i en fajt. Det ord som ger flest träffar vinner. En rolig men onödig funktion. De är dock möjligheten att göra något som Google själva inte tänkt på som gör det hela så intressant.

Google hacking

En kille som kallar sig för Jonny har upptäckt att man kan hitta en massa information som kanske inte var tänkt att hittas via Google. Han har en databas med olika ”hack” som man kan använda Google till. Det kan t.ex. vara att leta upp filer som innehåller lösenord (11). Tyvärr saknar databasen sökmöjligheten men det kan vi lösa med Google.

Avancerad sökning

Genom att lägga till ledordet site: kan vi begränsa oss till en speciell webbplats t.ex. site:http://jonny.ihackstuff.com (12) och sedan lägga till det ord vi söker efter. I vår fall Lotus eftersom vi vill se om det finns några brister i Lotus Notes/Domino som man kan hitta via Google.

Det kan vara krångligt att komma ihåg alla ledord i Google och därför är det enklare att klicka på Avancerad sökning (13). Där kan man ange språk, filformat, datum, domän och en massa andra parametrar för att få det resultat man är ute efter.

I resultatsidan ser man sedan vilka ledord som använts (14). Med filetype:pdf har vi sett till att endast få resultat med Adobe PDF filer och där dyker det också i vissa fall upp en länk ”Visa som HTML” vilket gör att vi snabbt kan se PDF filen utan att behöva starta Acrobat Reader.

Inbyggda funktioner

Fick en länk om platta TV-apparater. Den innehöll en avståndsangivelse till 10 foot och jag kom inte ihåg hur mycket en foot är i meter. Skrev därför in ” 10 foot to meters” i Google och då svarande den inbyggda kalkylatorn (15) med att 10 foot är 3,048 meter.

Om man i den engelska versionen av Google klickar på more så får man upp en lista på fler inbyggda funktioner (16-17) som t.ex. kan göra valutaomvandling, översättningar, visa väder etc. Tyvärr fungerar de flesta endast i USA eller med engelska frågor. De kan ändå vara bra att känna till och kommer kanske i svensk version i framtiden.

Under utveckling

Google släpper hela tiden nya tjänster och funktioner. I många fall är de i s k betaversion vilket innebär att de inte är färdigtestade eller att innehållet är begränsat. Google video (18) är en sådan funktion. Där kan man söka bland filmer och ladda upp sina egna filmer.

Söker man på geology får man upp en film som visar en prospektering i Brasilien och dessutom använder sig av Google Earth.

Historik

Om man skapat sig ett konto hos Google och loggar in i den amerikanska versionen av Google (19) så lagrar Google en historik över de sökningar som man gjort (20).

Det kan vara bra för att hitta tillbaka till någon sida man varit in på tidigare. Det går även att markera sidor som favoriter i historiken och de får då en speciell markering om de är med i resultatet av någon annan sökfråga på Google.

Alternativ till Google

Även om Google är störst så är det alltid intressant att hålla koll på konkurrenterna. Kanske är det någon som är bättre? Yahoo har skrutit med att ha med fler sidor än Google och Microsoft har satsat mycket på MSN search men än så länge använder jag Google.

Ett alternativ jag provat som har lite annat upplägg är Clusty (21) som grupperar sidorna i resultatet i olika kluster efter ord som förekommer på sidorna. Det gör att man kan gräva djupare ner i sökresultatet utan att själv behöva hitta på fler ord. Clusty är också en metatjänst vilket innebär att den kombinerar resultatet från flera olika söktjänster.

Ett annat intressant alternativ är Rollyo (22) som är en Web 2.0 tjänst. Den bygger på att besökarna bygger upp egna ”Searchrolls” vilket är urval av webbplatser inom ett visst intresseområde. Det går sedan att söka inom dessa intresseområden. På så sätt får man ett sökresultat inom ett visst område med hög kvalitet om den som gjort ”sökrullen” valt ut bra webbplatser.

Web 2.0

Vad är då Web 2.0 (23)? Det är en webbplats som bygger på att besökaren bidrar och bygger upp ett socialt nätverk. Till skillnad mot vanliga webbplatser där allt är iordningställt och producerat av webbplatsens ägare. Web 2.0 bygger också på att det går att kombinera information från flera webbplatser och de tillhandahåller därför programmeringsgränssnitt som är öppna. Hela webbplatserna är byggda för att integreras och det kan därför uppstå helt nya funktioner och tjänster som inte var tänkta från början.

Ett exempel på det är en mäklarsajt som kombinerades med Google Earth och därmed kunde man se de olika objekten på en karta.

Web 2.0 sajter har också mer avancerade gränssnitt och liknar mer vanliga program med funktioner som drag och släpp. För utvecklarna finns Ajax som är en teknik för att byggas dessa gränssnitt.

Exempel på sajter som bygger på Web 2.0 är del.icio.us, flickr, wikipedia, zimbra och Google Maps.

Referenser

Jag anger inga referenser. Du får hitta sidorna själv…